Klantenservice
- Veelgestelde vragen
- Geld terugvragen
- Klachten
- Gevonden voorwerpen
- Contact
Veelgestelde vragen
Bekijk de meest gestelde vragen over onze diensten.
Veelgestelde vragen over:
Veelgestelde vragen over reizen
-
Wij willen je graag helpen om je reis te plannen of actuele reisinformatie te vinden. Maak gebruik van de verschillende zoekmachines die wij hebben ontwikkeld:
- Reisplanner
- Dienstregeling-zoeker
- Halte-informatie met actuele vertrektijden en overstapmogelijkheden
- Storingen en omleidingen
-
De buschauffeur probeert zich aan de dienstregeling te houden, maar het kan soms voorkomen dat de bus iets eerder of later komt dan gepland. Het is daarom verstandig om vijf minuten van tevoren bij de bushalte te staan.
-
Je kunt voor al je vragen over de OV-chipkaart terecht op www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is uitgebreid en altijd up-to-date.
-
Natuurlijk kun je ook met de bus als je geen betaalpas bij je hebt, ook al is het niet meer mogelijk om in de bus met contant geld te betalen. Dat doen we om de veiligheid in de bus te vergroten voor onze medewerkers en onze reizigers.
Heb je geen betaalpas bij je, dan kun je nog op de volgende manieren in- en uitchecken:- In- en uitchecken met de betaalapp op je telefoon of smartwatch. Heel handig! Meer weten? Kijk eens op www.transdev.nl/ovpay
- Je kunt via onze website voor je reis start een e-ticket (digitaal) of via de gratis Tranzer-app een m-ticket (met barcode) kopen.
- Wil je toch een kaartje kopen met contant geld? Dat kan bij één van de verkooppunten buiten de bus.
-
Kijk op de webpagina In de bus voor een uitgebreide uitleg over wat je in de bus mag meenemen.
Veelgestelde vragen over onze webshop
-
De meeste reizigers met een vrij-reizen jaarabonnement krijgen automatisch – ongeveer een maand voor het abonnement verloopt – een e-mail waarin ze eraan herinnerd worden om een nieuw jaarabonnement aan te schaffen. Dit is afhankelijk van de productvoorwaarden.
Reizigers met een vrij-reizen maandabonnement of een kortingskaart krijgen geen bericht.
Wil je je product verlengen? Schaf dan tijdig in de webshop je abonnement opnieuw aan. Let op dat je de startdatum goed instelt. -
- Controleer de ingangsdatum van je abonnement in je orderbevestiging (e-mail).
- Controleer het geldigheidsgebied. Als je namelijk buiten het reisgebied reist, is het abonnement niet geldig en wordt er saldo afgeschreven. Als je dan niet voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kun je niet inchecken.
- Kloppen reisgebied en ingangsdatum en werkt het product toch niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
- Probeer het na minimaal 30 minuten nog eens. Ons systeem heeft soms tijd nodig om te resetten.
- Probeer het eventueel bij een ander ophaalpunt. Ook hier 30 minuten tussen de pogingen laten.
- Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
-
Wij sturen de verklaring niet meer naar klanten op, maar geven de gegevens van vrij-reizen jaarabonnementhouders rechtstreeks door aan de Belastingdienst. Maandabonnementhouders kunnen een declaratieoverzicht opvragen op OV-chipkaart.nl.
> Lees meer over de OV-verklaring -
Je kunt te allen tijde je (kortings)abonnement stopzetten. Je kunt dit doen via een online formulier. In sommige gevallen kun je (een deel van) je aankoopbedrag terug te krijgen. Lees meer hierover bij 'Abonnement beëindigen'.
Veelgestelde vragen over vervoerbewijzen
-
Wanneer je reist op saldo betaal je een basistarief plus een bedrag voor elke gereisde kilometer. Lees hier meer over reizen op saldo met een OV-chipkaart en betaalpas.
-
Wij geven een overzicht - per reisgebeid - welke kaartjes beschikbaar zijn op Vervoersbewijzen/Kaartjes.
-
In verschillende vervoersgebieden gebruiken we verschillende kassa's. Bij de een krijg je een buskaartje en bij de ander krijg je een geprint bonnetje dat als vervoerbewijs dient.
-
Ben je het niet eens met je boete? Dan kun je binnen 7 dagen bezwaar maken.
> Lees meer over boetes, rituitrijkaarten en de bezwaarprocedure -
Je kunt voor al je vragen over de OV-chipkaart terecht op www.ov-chipkaart.nl. De informatie op deze website is uitgebreid en altijd up-to-date.
Veelgestelde vragen over toegankelijkheid
-
We doen ons uiterste best om het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Onze reguliere bussen zijn daarom allemaal voorzien van een lage instap en een uitklapbare plank voor optimale toegankelijkheid. De bussen beschikken daarnaast over een aangepaste plek waar een rolstoel kan staan en worden vastgezet. Bij het vervoeren van onze reizigers staat de veiligheid altijd voorop. Houd er daarom rekening mee dat niet alle soorten (elektrische) rolstoelen zijn toegestaan in de bus en dat er voor onze flexbussen en buurtbussen andere regels gelden.
> Lees meer over toegankelijkheid voor mensen met een mobiele beperking -
Deze website voldoet deels aan de wettelijke toegankelijkheidseisen (niveau A). Dat betekent dat de website grotendeels geschikt is voor mensen met een visuele beperking. We blijven er aan werken om de site verder te verbeteren conform de toegankelijkheidseisen.
> Lees meer over toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking
Contact opnemen
Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze klantenservice-medewerkers.