Reisregels

Een prettige reis is niet alleen een kwestie van duidelijke regels, maar ook van gezond verstand. Om te zorgen dat iedereen de reis als veilig en prettig ervaart, zetten we de reisregels op een rij.

Geldig vervoersbewijs

Wanneer je met een van onze bussen of treinen reist, moet je in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs in de vorm van bijvoorbeeld een vrij-reizen abonnement, ingecheckte OV-chipkaart, papieren kaartje, of m-ticket.

Boetes

Wie tijdens een controle geen geldig vervoersbewijs kan tonen, krijgt een boete ter waarde van € 50,00 plus de ritprijs. Voor de bus is de ritprijs standaard € 4,00. Voor de trein is dit afhankelijk van het traject dat je reist.

Persoonlijke OV-chipkaart

Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke persoon. Je mag niet de persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken. Wordt er geconstateerd dat je reist op een persoonlijk OV-chipkaart die niet van jou is dan riskeer je een boete.

Legitimatie

Voor sommige abonnementen ben je verplicht om ook andere legitimatie bij je te hebben. Zo moet je met een Sentire abonnement ook je OV-begeleiderskaart tonen en met een JAS of JAS Premium abonnement ook je (Schiphol) bedrijfspas laten zien. Kun je deze legitimatie niet tonen dan riskeer je een boete.

Een rituitrijkaart

In plaats van een boete, kun je ook ervoor kiezen om een rituitrijkaart te kopen. De rituitrijkaart wordt gezien als een overeenkomst tussen vervoerder en reiziger. Hierdoor kun je de rit afmaken en voorkom je een (duurdere) boete.

Een rituitrijkaart moet je direct per pin betalen en kost € 35,00. Als je door omstandigheden niet kunt pinnen, dan krijg je alsnog een boete.
Let op: wanneer je een rituitrijkaart koopt, kun je niet in beroep. Ben je ervan overtuigd dat de boete onterecht is, dan kun je beter de boete accepteren en dan later bezwaar indienen.

Bezwaarprocedure

Tegen een boete kun je een bezwaar indienen. Wie bezwaar indient, moet onderstaande gegevens mailen naar onze klantenservice:
  • Argumentatie waarom de boete onterecht is of je in aanmerking komt voor coulance
  • Kopie van de boete
  • Kopie van je vervoersbewijs (zoals e-ticket of OV-chipkaart)
  • Eventueel een overzicht van je reisgeschiedenis van ov-chipkaart.nl

In- en uitstappen

Vertraging is soms onvermijdelijk. Maar wat we kunnen doen, doen we. Samen met jou. Lees hoe je een steentje kan bijdragen.

In de bus

  • Steek bij de bushalte je hand op zodra jouw bus nadert. Hiermee geef je aan dat je met de bus mee wilt. Vooral van belang bij haltes met meer lijnen. Als het donker is, kan de buschauffeur je soms moeilijk zien. Daarom raden we je aan om met het lichtje van je telefoon jezelf zichtbaar te maken.
  • Hou je OV-chipkaart, e-ticket of andere vervoersbewijs bij de hand. Dat is bevorderlijk voor een vlotte doorloop.
  • Geen geldig vervoersbewijs? Hou dan je bankpas of creditcard bij de hand om te betalen bij de buschauffeur.
  • Een geldig vervoersbewijs voorkomt een boete en oponthoud voor andere reizigers tijdens het uitschrijven van de boete.
  • Geef tijdig aan dat je wil uitstappen. Hiervoor gebruik je de stopknop. De buschauffeur kan dan op tijd vaart minderen om te stoppen bij de halte. Verlaat de bus dan zo spoedig mogelijk (let hierbij uiteraard op je eigen veiligheid).
  • Steek de straat niet voor de bus over. Zo kan de bus bijtijds vertrekken.

In de trein

  • Laat reizigers die uitstappen voorgaan.
  • Hinder andere reizigers niet bij het in- en uitstappen.
  • Stap niet meer in of uit na het fluitsignaal. Dit zorgt voor vertraging en is bovendien gevaarlijk. De deuren sluiten en de trein gaat rijden.

Omgangsnormen

Iedereen kan wel eens iets doen wat onbewust overlast geeft. Daarom is het goed dat er regels zijn. Zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt. En wat je van anderen mag verwachten.

  • Sta eens op voor een ander. Een vriendelijk gebaar tegenover een medereiziger die wellicht minder makkelijk kan staan dan jijzelf.
  • Voeten op de grond, niet op de bank. Zo voorkom je slijtage en vervuiling. Denk ook aan de mensen die straks weer op diezelfde bank gaan zitten.
  • Bezorg elkaar geen geluidsoverlast. Mp3-speler en mobiele telefoon zijn uitsluitend toegestaan zolang het niet storend of luidruchtig is.
  • Niet eten of drinken in de bus of trein. Water is bijvoorbeeld geen probleem. Maar niet toegestaan is alles wat geur verspreidt, rommel maakt of vlekken geeft.
  • Roken en alcohol gebruik is niet toegestaan. Ook een elektrische sigaret is niet toegestaan.
  • Houd de bus en trein schoon en fris. Dat betekent dat je geen afval achterlaat. Neem bijvoorbeeld ook je krant weer mee.

Veiligheidsregels

Het is belangrijk dat iedereen in de bus en trein veilig is. Daar kun je zelf aan bijdragen. Lees aandachtig wat je kan doen om de rit voor jezelf en medereizigers veiliger te maken.

  • Vol in de bus of trein? Loop dan even door. Zo kan iedereen een plaats vinden en zich vasthouden.
  • Je bagage mag geen zitplaats innemen. Zorg ook dat je bagage het gangpad of de uitgang niet hindert. De chauffeur of machinist bepaalt of je bagage geen risico vormt.
  • Laat kinderen en honden niet loslopen in de bus of trein. Het veiligste is als kinderen zitten. Sta daarom op voor (kleine) kinderen.
  • Zet buggy, kinderwagen of rollator op de rem op de rolstoelplek. Is daar geen plaats? Klap dan je buggy in.
  • Draag geen skeelers of skates. Dit is bij een (nood)stop gevaarlijk.
  • Tijdens het rijden moet de chauffeur alle aandacht bij het verkeer houden. Zodra de bus stilstaat bij een halte, kun je vragen stellen.
  • De noodbediening in de trein mag je alleen gebruiken in onveilige, levensbedreigende situaties. Misbruik is strafbaar.
  • Blijf kalm bij calamiteiten. Waarschuw medewerkers van Connexxion en volg hun aanwijzingen op of bel de politie via 112.