Bezwaar tegen boete
Bezwaarprocedure
Ben je het niet eens met je boete en kun je dat onderbouwen? Dan kun je uitsluitend schriftelijk bezwaar maken. Dit kan alleen via email naar debiteuren@connexxion.nl en binnen 7 dagen nadat je de boete hebt gekregen.
Je kunt bezwaar maken als je kunt onderbouwen en aantonen met feiten en bewijzen dat de boete ten onrechte is opgelegd. Check ook eerst wanneer het geen zin heeft om bezwaar te maken, dit vind je verderop in dit document.
Ga je bezwaar indienen? Mail ons dan de volgende gegevens:
- Je argumentatie: Waarom is de boete onterecht? Waarom kom je in aanmerking voor coulance?
- Het factuurnummer en klantnummer (je vindt deze terug op de factuur);
- Kopie van je geldige vervoersbewijs (zoals e-ticket of OV-chipkaart);
- Een overzicht van je reisproducten, waaruit blijkt welk abonnement je hebt;
- Gereisd met je OV-chipkaart? Een overzicht van je reisgeschiedenis. Je kunt dit opvragen via je account op www.ov-chipkaart.nl;
- Gereisd met je betaalpas of OV-pas (OVpay)? Een overzicht van je reis, op te vragen via www.ovpay.nl bij Mijn Reizen. U heeft hiervoor het referentienummer nodig wat op uw bankafschrift staat, wat begint met NLOV.
Je bezwaar wordt beoordeeld. De uitkomst van deze beoordeling mag je verwachten binnen 21 dagen. Tegen het besluit dat genomen is kun je vervolgens niet nogmaals bezwaar maken. Verdere correspondentie wordt dus niet in behandeling genomen.
Wanneer heeft het geen zin om bezwaar te maken?
In de volgende gevallen zal een bezwaar altijd afgewezen worden en zal daarom dan ook verder niet in behandeling worden genomen:
- Je reist op saldo en was vergeten in te checken (met OV-Pas, OV-Chipkaart of betaalpas);
- Je reist op saldo, maar had onvoldoende saldo op je OV-chipkaart staan;
- Je reist op rekening en betaald achteraf, bijvoorbeeld met Transdev Flex, Schiphol Flex of Zeeland Voordeel en was vergeten in te checken;
- Je hebt een reis gemaakt met de OV Chipkaart van iemand anders. Je mag namelijk niet de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders gebruiken, omdat deze persoonsgebonden is;
- Je hebt niet kunnen aantonen dat je rechtmatig gebruik maakt van een specifiek reisproduct waarbij aanvullende legitimatie nodig is, bijvoorbeeld een bedrijfs- of Schiphol pas;
- Je reist met een ongeldig vervoersbewijs (bv vervoerbewijs van gisteren) of reist op een dag of tijdstip die buiten je reisproduct valt (bv studenten week kaart en je reist in het weekend of je reist buiten de daluren);
- Je hebt een fiets bij je, maar geen kaartje gekocht voor het mogen meenemen van je fiets;
- Je OV Chipkaart is dusdanig beschadigd dat deze niet gecontroleerd kon worden, bijvoorbeeld pasfoto en/of naam is niet meer controleerbaar of de chip is beschadigd waardoor deze niet uit te lezen is;
- Je eerdere keren waarschuwingen of toonrecht hebt gekregen.
Let op: bezwaar is ook niet mogelijk als je gekozen hebt voor een Rit-uitrijkaart en deze kaart hebt betaald bij de controleur. Onze controleur heeft je dit ter plekke medegedeeld.